woensdag 1 juni 2016

Ken je dat? mei 2016

Ken je dat?

Ken je dat gevoel? Het gevoel van….ik moet even weg….laat me even met rust….geef me een uur de ruimte om te kunnen bewegen waar en hoe ik dat wil. Op dat soort momenten voel ik dat in mijn hele lijf. Ik ben onrustig,  wat gehaast en mijn hart lijkt een ander ritme te kloppen. Eigenlijk kan ik daar dan alleen maar aan toegeven en gaan. Al is het maar een blokje om met een aantal diepe teugen frisse lucht. Dat is dan ook wat ik doe. Het liefst kom ik dan niemand tegen. Want als ik iemand zie, zie ik niet alleen de buitenkant. Er zit zoveel in en achter een mens….ik zie en voel dat. En daar zit ik dan even niet op te wachten. Ik kan me op dat soort momenten moeilijk afsluiten. Ik sta dan te erg open en pik dus extra veel op. Die frisse lucht en ruimte waar ik naar op zoek ben is dan ook heel hard nodig om weer even goed te landen. Nu heb ik het geluk vlak bij de bossen te wonen en sta ik daar binnen tien minuten midden in. Daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van.

En als ik dan wandel, bewust van elke stap die ik zet, zakt het weer. Dat gevoel is heerlijk. Ik zak letterlijk weer in mezelf, alsof ik daar uit was. Nou ja, ik zeg ‘alsof’ maar ik weet eigenlijk dat het zo is. Ik ga dan buiten mezelf omdat ik te weinig aandacht heb besteed aan waar het voor mij om draait. Mijn essentie, mijn drive. Moeilijk te omschrijven wat mijn essentie is. Het is een gevoel. Als je zelf weet wat je essentie is weet je wat ik bedoel. Als ik daar weer bij kan, dan leef ik weer. Ken je dat gevoel? Dat je leeft? Dan weet je dat je op het goede pad loopt en past alles zo mooi in elkaar. Heerlijk is dat!

Soms voel ik die essentie ook op een heel andere manier. Als ik om me heen kijk, op bijvoorbeeld een overvol terrein van bijvoorbeeld de avondvierdaagse die afgelopen week weer gelopen is door mijn kinderen, dan denk ik; wat dóen we eigenlijk met z’n allen? Waarom? Wat is dit? Ik word dan altijd een soort van spontaan allergisch en wil ik weg. Maar dat is dan weer een moment waarop dat niet kan. Ik sta daar met mijn zoontje van 5 jaar die springt van enthousiasme. Eindelijk zijn allereerste medaille, waar hij het allemaal voor deed. Hij speelt met zijn vriendjes en krijgt snoepjes uitgedeeld. Terwijl ik gehurkt zijn medaille opspeld, kijkt hij me aan en hij ziet mij. Hij kijkt recht mijn ziel in. Hij ziet wie ik ben en waarom ik daar sta. Zonder dat de honderden ouders om mij heen het zien veeg ik een traan weg van mijn wang. Hij pakt mijn hand en blijft bij me staan.  Alsof hij tegen me zeggen wil….dank je wel mam dat je er bent.
En ook al ben ik dan even allergisch, ik voel dan wel intens dat ik leef…….in mijn hele lijf. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten